Wednesday, March 2, 2011

cara menjaga hamster dengan jayanya.

hye guys.
hari ni aku nak bg tips sikit macam mana nak menjaga hamster dengan jayanya.
oke.aku sebenarnya ade byk pengalaman dalam menjaga hamster ni.
sebabnya dari aku part two lg aku da start bela hamster yang aku beli kat pasar malam (ala murah je harga student)hehe.
yang kacak lg bergaya aku namakan dia MOON.yg si cantik manis namanya MISAKI dan yg paling hot dan disukai ramai namanya EVE.
ketiga2 mereka adalah keturunan syrian hamster which is yg paling jinak diantara baka2 yang lain.
MOON sekarang masih disisi aku,tp EVE dan MISAKI dah lama mati atas sebab2 tertentu.
aku rinduuu sgt2 dengan dorang especially EVE sebab dy tersangat lah lincah and selalu buat aksi2 yang ternyata hebat untuk dibayangkan.
well.since rase kehilangan itu sesuatu yang pahit untuk dikenang aku harap sangat bagi korang yang betul2 sayangkan hamster jage la mereka dengan sebaik yang mungkin. dibawah ni aku ade selitkan beberapa tips yang sgt berguna untuk korang yang baru mula2 nak bela hamster atau pun dah bela cuma kurang info penting tentang makhluk yang aku rase sgt cantik ni. 
oke.here we go;

apa nak buat mula2 beli hamster?

  1. firstly sangkar: kalo korang bela hamster dari baka syrian,adalah penting utk korg beli sangkar yang cukup besar untuk dorang. since dorang ni boleh membesar seperti saiz tikus2 kat rumah korang (gurau je) dorang mmg perlukan saiz rumah yang agak besar untuk bermain. tapi kalo hamster korang jenis Roborovski tak payah besar2 pun takpe.sebabnya dorang ni mmg susah nak membesar,mmg kecik tuu jela.
  2. secondly,bedding: bedding ni maknnya tempat tidur lah. aku sarankan korang beli serbuk kayu yang lembut sikit dan kurang berbau.sebab kadang2 hamster boleh dapat penyakit disebabkan bedding yang tak sesuai.contohnya sakit mata.(kena habuk kayu tuu)
  3. thirdly,makanan: haa. ni agak penting. sebab kalau korang tak bagi makan kang mati plak hamster tu kann?oke. kat bawah ni ada beberapa tips untuk menjaga diet dan nutrisi hamster korang (ceyhh..)
  • seeloknya bagi makan dari packet2 makanan yang dijual kat petshop tuu.lg bagus sebab selalunya makanan palet ni da cukup zat dan nutrisinya.
  • semua org ingt hamster suka makan kuaci. tp seeloknya kurangkan lah bg dalam seminggu tu dua tiga kali dah cukup sebab takut dia obesiti.
  • ni org cakap laa,ade yg kate hamster tak boleh makan cokelet tapi selama ni aku bg hamster aku makan cadburry happy je aku tgok dorang tuhh. hehehe
  • air pun penting,pastikan botol dia sentiasa bersih dari kuman.kalau teringin nak bg susu bg je,tapi jangan bagi susu berfomula la,susu diet la.sebab susu jenis ni direka khas untuk manusia je.tak sesuai untuk makhluk lain.nak selamat bg soya je.murah pn murahh.heheh
  • korang pun jangan selalu sgt bg makan sayur hijau sebab ni akan menggangu penghadaman dia.elakkan dari bg makan makanan yang basah.
  • selalu la bersihkan tempat makan dorang, sebab kadang2 kita tak perasan mane tau ade semut ke datang nanti hamster korang tergaru2 sana sini.
      4. oke ni plak tips bagi korang yang baru je beli hamster tapi tak tahu nak pegang macam mane.
  • bagi yang tak biasa pegang hamster korang boleh mula dari usap2 atas kepala dia. (amik feel je..) bagi dorang biasa dengan bau korang,then barulah dorang tak rase korang ni satu ancaman kat dorang.
  • kalau korang tak nak kena gigit dengan hamster, korang boleh mula pegang dari atas badan dorang dan gengam kuat sikit so dorang tak boleh melompat. 
  • selalu2 lah usap bulu dorang,nanti lama2 dorang rase selesa dengan kita.
  • kalau time tangan korang ade bau makanan tak payah lah gatal2 dekat dengan dorang sbb hamster ni sensitif dengan bau.nanti dia bau tangan korang cam best je,sekali dia ngapp! habislah korang. hahah.
  • kalo korang tiba2 rase nak mandikan dorang,baik tak payah sebab takut hamster korang kena selesema plak.sebab hamster ni  tak suka dengan kelembapan.tp kalau ade kes2 tertentu nak gak mandikan dorang,pastikan korang elakkan dari kepala dorang terkena air,dan cepat2 lah keringkan dengan tuala. (p/s: tolong lah jangan guna hair dryer!)
      5. last but not least,kebersihan: mungkin korang tak tahu sebenarnya hamster sangat menjaga kebersihan   sangkar.bagi baka syrian aku suggest kan korang bersihkan 3 hari sekali,tp untuk jenis Roborovski seminggu sekali pun takpe sbb dorang ni tak berapa kuat buang air sangat.

so hopefully dengan sedikit tips ringkas ni boleh la bantu korang untuk membela hamster.
bg yang belum dan rase teringin nak bela hamster aku sarankan fikir betul2, pasti dan yakin yg korang boleh jage hamster tu dengan baik.
ingat,bila korang dah buat keputusan untuk membela maknanya korang dah sedia memikul amanah untuk menjaga kebajikan makhluk ciptaan Allah tuu.
they're not just an animal but a creature. 
for those yang nak tanye tentang isu berkenaan, jangan malu boleh tanye aku bila2 masa.
oke sampai sini.
see you on the next post.
adios amigos. =)

18 comments:

  1. hye..i de beli hamster jenis roborovski smlm..so, i de cri info tntg die ckit..n i dpt tau die ssh nk d jinakkn..so camne ek??i trgin nk pgang die..tp i tkowt kne ggt lak nati...:(

    ReplyDelete
  2. hye..sorry gile2mcm lambat sgt je i nk reply??haha..well roborovski mmg susah nk jinak tapi bole je sbenarnye..tp kena tggu dy besar ckit sbb dy active sgt susah nk pgg.bile besar pgg dari arah belakang pastu hadapkan muka dy kat arah kita.pastu kalo bole buat ats katil takot dy lompat kena lantai nnt dy sakit.kalo dy gigit ke ape biar je sbnrnye dy try nk kenal bau kite je..hehe tak sakit pon..have a nice try!

    ReplyDelete
  3. hey.sy bru beli hamster jenis campbell..knpe bile nk pegang je dia berbunyi?adekah tu tnda nk menggit atau?hurm tk tau lah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai..cume nk tahu kt mane nk beli hamster campbell ye?

      Delete
  4. hi sye bru je mule menjge hamster roborovski.die memg suke sembunyi di bawah roda mainan ke?
    atau die nakkan tmpat utk die sembunyi??n klu nk bagi die teman mcm mne? kmudian mndikan die mcm mne ye sbbkan die telalu cepat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup saya pun bela jenis tu..mmg dia suka tempat tersorok..mlm2 buta aktif sgt n bila search google ada kata beli aquarium tp sy suggest beli sangkar sb jenis aktif suka panjat n gigit..kalau aquarium dia x leh panjat..n pastikan besar cage utk dia lari..kalau x aduu kejap2 mintak klua hhahah

      Delete
  5. yg bab mndikan dy tu sye x la phm sgt.. canne eh.. hamster boleh dimandikan dgn air, tpi kna keringkan cepat...keringkan guna kain tuala biasa pon x pe kan?? nk mndi kan diorang ni sbb diorang bau kencing...busuk la sket..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgnn awakk..sy dh pernah ade pengalaman mandikan then jemur mati..dorg takyah mandi awk beli spray syampu kat petshop pastu spray je kat badan n lap pakai kain

      Delete
  6. Sebenarnya x boleh mandikan hemster dgn munggunakan air..takot lar jgk kalau hemster kite kene selsema..kat kedai petshop ade jual Sand bath..mcm2 Bau ade...tak payah lar susah2 Nak mandikan die yek..saye dah ade pengalam 2 kali jaga hemster..yg mula jaga dulu mati sebab dah tua sgt..hahaha..tak lar..hemster dulu saya terlepas then hilang..but hemster yg sekarang ni dah dua kali beranak..boleh tahan gak comel ank die

    ReplyDelete
  7. hye..sy bru bli jnes syrian ni then dye mmg xske main treadmill tu ea..sbb time bli tgok dye ske tdo lam terowong tu..n yess mmg dye ni pembersih ad mse pas main atau mkn ke buag air ke dye akn bersih kn dri lam bathing sand dye n wangi dh..bau stoberi..rase sy kne bukak la treadmil tu..jd sempit.

    ReplyDelete
  8. hye..sy bru bli jnes syrian ni then dye mmg xske main treadmill tu ea..sbb time bli tgok dye ske tdo lam terowong tu..n yess mmg dye ni pembersih ad mse pas main atau mkn ke buag air ke dye akn bersih kn dri lam bathing sand dye n wangi dh..bau stoberi..rase sy kne bukak la treadmil tu..jd sempit.

    ReplyDelete
  9. Hamster saya sakit mata kot...mata besar sebelah...besar sangat..makan xnk...minum xnk...memang xgerak langsung...apa nk buat nj????senag cakap, mcm tgh tggu ajal je...

    ReplyDelete
  10. Hamster saya sakit mata kot...mata besar sebelah...besar sangat..makan xnk...minum xnk...memang xgerak langsung...apa nk buat nj????senag cakap, mcm tgh tggu ajal je...

    ReplyDelete
  11. Sy ade bele 6 ekor hamster 3 jenis syrian 2 jenis roborov 1 jenis panda...slh sekor syrian ni asyik mndengus je kenape erk x tau la batuk ke seleseme ke sbb xtau cmne natang skit kalo bg ubat selesema yg kt klinik boleh x... Lgi stu nk tanye knpe hamster ske ggt jeriji besi nk kate asah gigi kayu asah dh beli dh besi jgak die gigit

    ReplyDelete
  12. hamster sy langsung x blh pegang..lincah sgt lpstu klau nk pgg msti gigit...mcm mna sy nk jinakkan hamster mcm ni..help me :"(

    ReplyDelete
  13. Aku beli hamster roborovski yang jinak.Bila aku balik dari sekolah je aku saja jengok jengok,kompem dia akan cuba keluar dari sangkar tu,sebab nak main,and bila dia dapat je keluar kemain gembira,kejap naik tangan aku kejap tidur atas tangan aku,ada tu dia naik sampai rambut,and aku sarankan beli white face sebab aku punya white face jinak

    ReplyDelete
  14. Kalau nak Mandi Kan hamster macamana tak Akan lah nak letak dlm baldi ke apa

    ReplyDelete
    Replies
    1. hamster kene guna sand bath..boleh letak dalam bekas atau mmg tempat mandi yg disediakan khas untuk sand bath..

      Delete